from dublin with luv

By: norhafiza mohammad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 7-Aug-2008 08:57 Email | Share | Bookmark
fenin2 tak tau nk masak apa...

sejak dua menjak nih....en asben sll sakit perot tetiba lak dia rajin lunch kat luar, paham2 lar sni klu mkn kat luar sah 70% mmg blk sakit perut itu perkara biasa yerrr... klu kat m'sia jenuh ler nk menyaman sbb masak tak bersih sni tak kuasa durang nk melayan jadik klu rasa perut tu kebal tahap ninja leh ler rajin makan kat luar...kita klu tak terpaksa & betul2 teragak sampai dah gigil pale lutut ni haaa...baru la makan kat luar klu tak baik ler masak kat umah..simple pun takpa janji tak guling2 tergolek dok sakit perut
sempena en asben sakit perut & otomatik ler dia pun tak lalu nk makan...kita masak nasi 2pot pun leh tahan 2ari tak habis2.... last2 godek ler mee & kue tiaw tu je la yg dia lalu nak makan & kuih2 yg lembut2 skit la,si kecik tu tak abis2 mintak kek
moral of the story : bagus gak dia sakit perut nih...dah susut skit perut tu (kejam sungguh isterimu ini!!!) kakakaka.....



kue tiaw ladna...sedappp wehhh makan ngan lada jeruk

kuih lopes...yg nih wat 4segi

yg nih ku godek lak bentuk bulat2

air gula tu wat pekat2 skit...mmg beshhh

kek epal...simple sesangat nk buat...kita touch up kaler oren skit

Resepi : Kuih Lopes

Bahan-bahan :
2 cawan beras pulut
2 cawan santan cair
1/2 cawan air daun pandan (kisar)
1 st air kapur
garam skit
pewarna hijau

Cara-cara :
Rendam beras pulut dgn air selama 3jam & masukkan juga air kapur & pewarna hijau. Toskan dan sejat kering. Masuk dlm loyang kukus selama 20minit. Lepas tu masukkan santan & air daun pandan, kukus lagi selama 30minit. Dah siap masukkan dalam bekas (4segi senang nk potong) yg dah dialas dgn plastik/daun pisang. Tekan2 ngan plastik/daun pisang biar padat, biarkan sejuk kemudian blh lah dipotong ikut shape yg kita suka.Pastu golek2 kan dalam kelapa parut yg dah letak skit ngan garam.
Untuk air gula, masukkan air, gula merah & gula kaster dalam periuk, masak lar selama sejam atau hingga likat. Agak2 lar air & gula merah tu,takda sukatan semua main campak2 jek nih

Resepi : Kek Epal, yani MyR

Bahan-bahan ( 18x18 cm ) :
1 biji epal
100g mentega-suhu bilik
80g gula halus + 2 sudu besar gula
2 biji telur
100ml fresh cream/whipping cream
150g tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
Cara-cara :
Bersih dan kupas kulit epal. Potong kecil-kecil lebih kurang 3mm. Gaulkan dengan 2 sudu gula. Kemudian masak sehingga epal jadi lembut. Atau boleh juga masuk ke dalam microwave. Panaskan selama 3 minit.
Pukul mentega sehingga jadi bentuk krim. Kemudian masukkan gula, pukul sehingga putih.
Masukkan telur satu persatu sambil dipukul.
Lepas itu, masukkan fresh cream. Kacau sehingga sebati.
Kemudian masukkan tepung yg telah diayak dengan baking powder. Kacau sehingga sebati.
Akhir sekali masukkan epal+air (air yg keluar dr epal). Kacaukan. Lepas tu masukkanlah ke dalam loyang.
Bakar selama 35 minit dengan suhu 180C (kita bakar 170d, selama 30minit)

Resepi : Kue Tiaw Ladna, minami133 MyR

Bahan-bahan ( 2 org ) :
kueh teow
3 ulas bawang putih dicincang kecil2
2 sudu minyak
2 sudu sos tiram
sekeping dada ayam
lobak merah
kobis bunga
2 sudu besar tepung jagung
cili padi
kobis
air
garam dan secubit ajinomoto
Cara-cara :
Panaskan minyak. masukkan bawang putih dan goreng sehingga kuning. masukkan ayam yg dipotong kecil2.
Bila ayam dah masak, masukkan sos tiram. goreng seketika. masukkan air mengikut keperluan.
masukkan lobak merah terlebih dahulu.
bila dah nak mendidih masukkan kobis bunga, cili padi, kobis, garam dan ajinomoto. masukkan tepung jagung yg dibancuh dgn air utk memekatkan kuah.
Setelah kuah mendidih bolehlah dihidang bersama kueh teow.


Quote:
ida natrah : nnt blh la try
ct kesum : kaler tak putih sgt mayb sbb tepung gandum tu kot,kita nyer mesin nih beli kat m'sia
fazarina : bunyi2 mcm tak sedap IsyaAllah nnt blk m'sia leh la try
k.muna : ni fenin psl jaga org sakit..kekeke
azie : mana ke byk...gambo jek besor tu yg nmpk byk
syafiq : hai
k.noor : kek epal tu mudah sesangat nk menggodeknya
k.za : akak kena byk berehat,kang berkungfu baby lam perut
k.ct : kita pening..msk utk org tak sihat...tekak memanjang tak lalu makan...apa lagi buat mee je lar
k.rin : kat entry bwh ni ada cara buat kue tiaw..resepi kue tiaw ladna tu ada kat dlm entry nih
dila : try le kuih lopes,senang jek nk buat...ok nnt akak singgah yer
ct cinta : klu ada kedai makan sodap2 kat sni dah lama kita tunjuk2 jugak...heheheh


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net