from dublin with luv

By: norhafiza mohammad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  24  25  26  27  28  29  30  [31]  32  33  34  35  36  37  38  >  >>]    [Archive]
Monday, 4-Aug-2008 16:50 Email | Share | | Bookmark
Sunday Bazaar Islamabad

 
 
 
View all 7 photos...
actually ari ahad (semalam lah kan ) dok hujan renyai2 dr mlm sampai lar ptg ahad tu...kita nih dah set dalam kepala nk melepak jek kat umh...kaki pun cam lenguh2 skit (ni pasal dok berkejor ngan rabbit kat taman ) pastu dah ptg pas asar cuaca redup jek...syok nih klu gi sunday bazaar atau nama glamernya PeshawarMoore pas smyang asar tu terus la kuar masa tu pun dah kul 5.50pm, time arina tido tu...sah kat bazaar naik stroller....dia kroohhhhh
bazaar kat sni tak ler cam pasar mlm kat m'sia...bab kebersihan ya ampun jgn ditanya yer wat2 ler tak nampak sampah menimbun2 tu....klu kat m'sia sure meriah DBKL isi surat merah pastu kat sni yg syoknya ada tukang bawak barang...kita byr la pd rega yg kita rasa berpatutan... biasanya klu dok round2 dekat 2jam tu kita byr la dlm rm10.... ni pun kira mahal nih rega foreigners...klu org pakistan durang selamba badak jek bayor rm3 ada ka patut!!! dats y bila nmpak plat keta luar jek waahhh terus terkam kat keta kita org....ngeh...ngeh..ngeh...dah cam artis ler pulak tp kita org jarang ambik carrier nih klu tak terpaksa...usually sumbat jek bwh trolley arina tu tak pun kita org ambik yg dah biasa ngan kita org....psl dia nih pandai tawar rega & pandai ckp english...tu yg penting...hehehe...kang dia ckp urdu kita ckp melayu...dah mcm ayam & itik ler pulak
meh kita tgk mcm mana rupa la bazar tu....
pssttt.........skang nih musim buah tp apa ler gunanya takda manggis...huhuhuhu


arina posing depan kedai jual munga2 plastik & mcm2 ceramic ada kat sni...tp yg nih latest design ler

luas gak la bazar nih,mmg sesuai nk jalan2 baju2 kecik mmg durang jual mcm tu ajer

yg nih kedai jual fresh jus...tp rasanya mmg pelik sbb semua campur garam & serbuk lada!!!

sayur2 kat bazar nih mmg dijual mcm nih,letak atas lantai jek sbb durang sekali beli 3-4kg!!!

sayur mmg semua fresh2 kira cam pasar tani kita lar

sayur peria nih punya la pahit...dah rendam ngan air garam pun still pahittt!!!!

org pakistan suka buah jambu batu yg dah benyek/tua2 gmbr sebelah ni cam kulit kayu manis kan...hehehe... tp kayu nih guna utk cuci gigi kira cam berus gigi jugak ler functionnya


Monday, 4-Aug-2008 16:07 Email | Share | | Bookmark
Projek Kue Tiaw

ari khamis nih nk buat baca yasin kat umh...menu yg dah plan wat masa nih nasi ayam & kue tiaw goreng...jemputan pun tak ramai.....adalah 20org...nk wat dinner nasi putih berlauk cam sakit ler pulak pinggang jadinya wat ler nasi ayam...sonang kojo den dah tu ari nih kita wat ler kue tiaw awal2 klu tak kang tunggang langgang dapur klu buat ari yg sama.. cam ler kita nih sotong kurita byk tgn nk wat semua kj satu masa...sib baik jadik kue tiaw


adunan jadi mcm serbuk roti,kemudian gelekkan dalam mesin mee sampai adunan nipis & sekata


masukkan adunan kat tempat pemotong kue tiaw (gerigi besar) & dah dapat hasilnya


ni ler rupa kue tiaw pas kuar dari mesin mee tu...pastu rebus dalam air panas menggelegak yg dah dicampur minyak sedikit


rebus 3mnt atau hingga timbul di permukaan & dah siap toskan & basuh bawah air sejuk

bila air dah kering skit...gaulkan dgn sedikit minyak supaya tak melekat,simpan lam esbok


menu utk minum ptg cum dinner mee bandung maklumlah baru buat mee kuning kan


Resepi : Kue Tiaw

Bahan-bahan :
350g tepung gandum
150g tepung beras
200ml air
1 biji putih telur sahaja yer

Satukan semua bahan. Pastu ikut la cam gambar kat atas tu

Resepi : Mee Bandung, dagang MyR

Bahan-bahan ( 4 orang )
500g udang kering segar (kita buat rencah skit jek utk 2org makan,kita guna 80g udang kering)
cili kering atau cili giling
gula pasir
bawang merah 20 biji
bawang putih 5 biji
mee kuning 1 peket
sotong basah
telur ayam 4 biji atau ikut bilangan orang yang hendak makan
Sayur sawi 2 ikat
tauhu goreng 5 keping
garam
air untuk kuah
5 biji tomato segar
minyak untuk menumis
daging lembu ikut suka banyak mana, lagi banyak lagi sedap
Taugeh (celur)
Cara-cara :
Blend udang kering, bawang merah, bawang putih dan cili.
Potong kecil sotong basah dan daging lembu.
Hiris tauhu goreng nipis-nipis
Cuci mee kuning dan toskan
Potong sayur sawi dan tomato
Untuk memasak perencah mee bandung: Tumis bahan blend tadi menggunakan minyak yang banyak (kerana udang kering akan meresap minyak)
Bila sudah separuh masak masukkan air dan kacau sehingga masak.
Kemudian masukkan gula dan garam. Cuba rasanya samada perlu ditambah gula atau garam lagi. Jika semuanya sudah ok bolehlah dikeluarkan dari kuali tadi.
Untuk memasak mee bandung: Panaskan kuali dan masukkan air ikut berapa ramai yang hendak makan.
Bila air dalam kuali sudah mendidih bolehlah dimasukkan perencah udang tadi.(jika anda mahu kuah pekat masukkan perencah lebih)
Kacau kuah supaya tidak berkerak dan masukkan sotong basah ,daging dan telur satu persatu. Pastikan telur masak kemudian angkat untuk asingkannya supaya tidak hancur.
Bila bahan yang dimasukkan tadi sudah masak bolehlah masukkan mee tadi. Kacau sehingga mee masak dan masukkan sawi. Kemudian tauhu goreng, garam dan rasa secukup rasa.
Tomato,taugeh celur dan telur anda boleh hidangkan semasa hendak makan.
Makan semasa panas
Selain mee kuning anda boleh juga menggunakan mee hoon. Tetapi kuahnya tak perlu terlalu pekat.


Sunday, 3-Aug-2008 07:29 Email | Share | | Bookmark
lauk pauk weeekend

weekend nih dok umh je...malas pulak nk gi memana...kaki nih cam lenguh2 skit...ptg2 dok melepak kat garden teman si kecik tu main ngan rabbit dia... en asben belikan rabbit utk ank dara dia... sampai 5ekor punya la byk..rabbit nih kan cepat membiak...kita suh beli 2ekor jek...dibeli sampai 5ekor... tak penah ada xprience bela rabbit sblm ni....rupanya kuat melantak baru kutahu beli 2kg carrot tahan la 4ari...leh tahan perut rabbit pakistan nih pastu ingat nk manja2 la nk ler dukung2 belai2...rupanya ganas suka mencekau...camno nih??? nk bg arina main pun takut... nnt2 pas 2bln ok kot...br leh manja2...la nih sesi suai kenal nnt2 bila dah manja skit kita ajk rabbit nih posing2

selain dok ngadap rabbit...kena gak ler masak nk isi perut...masak pun simple2 je lar...apa yg ada lam esbok & siap berprojek mee kuning & jugak telur masin maklumlah dah nk posakan


sotong celup tepung

puding roti sos kastard

sup ayam special

ayam celup tepung

sambal sotong

sayur

teh candu...patut rupanya camnih yg last time tak bape lawo...

mee basah..sedap makan ngan lada jeruk

yg nih kita berprojek mee kuning sbb nk makan mee basah kat atas nih & projek telur masin

mee baru pas kuar dari mesin

rebus sampai timbul di permukaan

tadaaaaa... dah siap gaul skit ngan minyak

pas dah jemur seharian...masuk lam bekas

isi air garam sampai menutupi telur...tunggu agi 3minggu br siap

Resepi : Sotong Goreng Tepung, che'iza MyR
Bahan-bahan ( 3-4 orang )
300 gm sotong
1 cawan tepung gandum
1 sk baking powder
1 biji telur
sedikit garam
lada sulah
Cara-cara :
Potong sotong kecil2, bersihkan dan toskan airnya biar sampai kering.
Gaul sotong dgn sedikit garam dan lada sulah.
Pukul telur setakat nak satukan yg kuning dgn yg putih jer. Masukkan sotong ke dalam telur. Ketepikan
Gaul tepung dgn bp. Masukkan sotong yg telah digaul dgn telur dalam tepung, salutkan habis sotong dgn tepung. Kalu nak pedas boleh letak sikit serbuk kari dalam tepung.
Goreng deep fry sampai golden brown. Goreng sotong kejap jer dalam 4-5 min kalau tak nanti sotong keras and liat pulak.
*** kita celup lam telur & tepung 2x lagi rangup & cedapppp

Resepi : Puding Roti Sos Kastard, maya zakry MyR
Bahan-bahan :
Bahan A
500 ml susu segar/fresh milk
8 keping roti (gardenia/high 5)
Bahan B
4 s/b gula halus
2 s/b butter - cairkan sebentar atas api
2 biji telur ayam
1 sudu teh esen vanilla
1 s/b tepung jagung
1 s/b serbuk kayu manis/cinnamon powder *(optional)
1 s/b buah pala *(optional)
Bahan C-kuah
1 tin susu cair
2 s/b tepungkastad
2 s/b gula
Cara-cara :
Hancurkan /koyakkan roti dan rendam dalam susu 1/2 jam
Kacau dan gaul rata bahan B. Tuangkan ke dalam loyang bersama dgn bahan A yg telah direndam.
Bakar dalam suhu 180'C selama 30 minit/masak. Biarkan sebentar sebelum disejukkan dlm fridge.
Gaulkan bahan sos kastad dan masakkan diatas api yg sederhana sebentar.
Tuangkan sos diatas puding semasa menghidang.

Resepi : Mee Kuning, tuntung15 MyR
Bahan-bahan ( 1.2 kilo mee )
500gm tepung gandum
1 biji telur
Air (sukatan lihat dibawah cara-cara ye)
Sedikit kunyit serbuk
Cara-cara :
Masukkan tepung gandum ke dalam pasta mixer.
Masukkan adunan cecair (1 biji telur + serbuk kunyit + air = 220ml).
'On' kan mesin & mee kuning pun keluar.
Rebus mee kuning dalam air mendidih selama 2-3 minit. Jangan rebus lama nanti mee akan kembang.
Tapiskan mee kuning dan cuci dengan air paip.Gaul mee dengan sedikit minyak untuk mengelakkan mee melekat.Itu jer la caranyer. Mee ni tidak bergaram. Jadi pandai-pandai lah adjust garam masa memasak nanti.
*** kita guna mesin pasta manual ajer & masuk garam skit dalam adunan air klu buat 250g tepung blh dpt 750g mee kuning

Resepi : Telur Asin, sya annur MyR
Bahan-bahan ( 5-10 ) :
10 biji telur
garam
air suam
Cara-cara :
Bersihkan telur & jemur seharian
Masukkan garam & kacau bersama air suam sehingga nampak agak likat. Agak2 kemasinan garam
Masukkan air kedalam bekas, masukkan telur. Pastikan telur tenggelam dalam air. Tutup bekas & letakkan ditepi.Selepas 2 ke 3 minggu, bolehla direbus. Ini bergantung kepada kadar kemasinan air garam tadi.

Resepi : Sup Ayam Special
Bahan-bahan ( 8org )
1 ekor ayam potong 16
1 labu bwg merah
2 ulas bwg putih
1 inci halia
sebatang kulit kayu manis
4 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang
3 iji buah pelaga
2 bj kentang
1 btg lobak
1 mangkuk air panas br masak
lada sulah, garam, ajinomoto dan stok ayam
daun sup, daun bawang & bawang goreng
Cara-cara :
Rempah2 direndam dalam air panas menggelegak,biarkan hingga air tersebut suam & toskan rempah2 tersebut. Air rendaman turut disimpan.
Bwg merah & bwg putih dikisar halus. Halia ditumbuk sedikit jgn sampai lumat. Lobak dipotong bulat2 anggaran 1.5cm & kentang dipotong 6
Panaskan minyak dan tumis bawang hingga naik bau. Kemudian masukkan halia & rempah2 yang telah direndam. Tumis sebentar.
Masukkan ayam dan gaulkan supaya bercampur dengan rempah yg ditumis. Biarkan selama 10minit
Masukkan air rendaman rempah tadi beserta 1 mangkuk air lagi. Jika mahukan kuah sup lebih boleh tambah lagi semangkuk air.
Biar sup menggelegak,masukkan kentang dan lobak. Bila ayam dah empuk masukkan stok ayam, garam, aji & lada sulah. Adjust mengikut selera anda
Dah siap tutup api. Masukkan daun bawang,daun sup & bawang goreng, tutup rapat periuk selama 20minit supaya baunya meresap ke dalam sup. Sedia untuk dihidang


Quote:
k.noor : ni mmg terpaksa wat sndr yg dijual tu tak pasti bersih ke tak
k.hajar : sungguh ganas ideamu iteww mensatekan rabbit2 ku :lol_teethfull:hahahaha
k.tie : mmg saja bela suh mkn rumput2 lalang kat laman umh ni haa.. maklum ler tn umh nyer 'rajin bebenor'
ciklinn : copy no problemo...jgn suh akak masakkan sudahhh
k.muna : kekeke...itu teh candu kaluuu...sudah cerita sama entry lepas lar
farah : sama rasa cam teh tarik..cuma lawo klu nk elak letup2 kena toskan sotong tu betul2 kering br leh guling2kan lam telur & tepung
k.ct : ada cara buat kat entry sblm nih...klu minum byk dikhuatiri akan fenin2 langau seperti terkena candu
dila81 : ni 2nd time br berjaya a'a nnt pas curah air teh tu otomatik ler buih tu naik atas & jadik 3kaler
fiza : puding roti tu mmg best...nak2 tang kuah kastard nyer tu..mkn sejuk2 beshhh


Thursday, 31-Jul-2008 10:06 Email | Share | | Bookmark
western ler pulak....

ermm... ubah selera ler pulak... sll dok makan nasi je... so tukar ler mkn western ler pulak... kita & arina ok jek no problemo cuma en asben kita je lar....ngeh ngeh ngeh nk wat camno pada tekak dia mmg nasi je lar yg paling sedap... skang nih kena ajar mkn yg lain2 dr nasi...kang blk m'sia tergezutttt boras mahallll
masak pun yg ringkas2 ajer...klu buat bebanyak kang takda sapa lak yg nk perabiskan
jom kita cuci mata...


nasi goreng cik tom...ni idea en asben kita

roasted chicken

potato wedges & fries

sayur nih utk kita ler

teh candu tp kaler tak berapa menarik....sepatutnya ada 3 layer....takpa mlm nih nk eksperimen lagik

Resepi : Potato Wedges

Bahan-bahan :
2 biji kentang - saiz besar
5 sb tepung gandum
sedikit garam
sedikit serbuk lada hitam
sedikit serbuk lada putih
sedikit gula
sedikit serbuk kunyit
Cara-cara :
Kupas kentang potong bentuk belahan epal rebus 10minit atau hingga separuh masak. Dah siap toskan.
Campurkan bhn2 lain & campur air sedikit mcm nak buat bancuhan goreng pisang. Salutkan kentang tadi dalam tepung.
Goreng dalam minyak panas hingga kekuningan. Sedap makan dgn mayonis/sos cili.

Resepi : Nasi Goreng Cik Tom

Bahan-bahan :
2 cawan nasi putih sejuk
2 ulas bawang putih
2 biji cili padi
1 sb pes tomyam
6 ekor udang
1 sb serai - racik halus
1 sb bunga kantan - racik halus
2 helai daun limau purut - racik halus
garam
1 sb minyak masak
Cara-cara :
Bawang putih & cili padi ditumbuk lumat. Panaskan minyak, tumis tumbuk hingga naik bau,masukkan pes tomyam biarkan sekejap. Masuk udang gaul rata & masukkan nasi putih.
Perasakan dgn garam. Bila rasa dah ok, masukkan serai, bunga kantan & daun limau purut. Masak hingga nasi gebu lebih kurang 10minit. Siap utk di makan
*** Ada sesetengah pes tomyam mmg dah masuk perasa jadi rasa dulu sebelum nk masukkan garam.

Resepi : Air Teh Tarikku, siti mariam MyR

Bahan-bahan ( 1 gelas )
2 UNCANG TEH
3 SB SUSU PEKAT
2 SB SUSU CAIR
Cara-cara
-REBUS TEH TU DENGAN SETENGAH CAWAN AIR...PASTIKAN TEH TU PEKAT..
-1 CAWAN AIR PANAS,CAMPUR SUSU PEKAT DENGAN SUSU CAIR LEPAS TU TARIK SAMPAI BERBUIH
-LEPAS TU MASUKAN SUSU KE DALAM GELAS SEKALI DENGAN BUIH-BIUH TU..
-AKHIR SEKALI BARU MASUKAN TEH YG PEKAT TADI KE DALAM SUSU..
*SUKATAN AIR DAN SUSU IKUT SUKA KITE SENDIRI NAK MANIS ATAU TIDAK...SUKATAN AIR PUN SAME....IKUT SAIZ GELAS KITA...KALU NK SENANG KITE SUKAT DULU AIR MENGIKUT GELAS YG KITE NK GUNA...


Tuesday, 29-Jul-2008 17:00 Email | Share | | Bookmark
hari masak2 sedunia....kekeke

ntah apa angin lintang dtg tak tau la...tetiba jek terlebih rajin lak nk bersilat kat dapur meh cuci2 mata nengok apa yg kita dok berkungfu panda kat dapur


wat cendol...tp versi kemetot ler pulak

bila dah wat cendol...try resepi nih Jelly Cendol

wat lam bekas kecik2 senang nk simpan dlm fridge, yg kat atas tu utk asben bw gi opis esk

yg nih pulak cendol puluit..mknan org utara utk en asben kita ler nih

kita tak reti mkn cendol pulut...jadi utk kita mkn ngan ikan masin...sedappp

yg ni lak utk dinner...Colek Daging Panggang...mmg beshhh

yg ni pulak utk arina

ptg tgh dok rehat2 tgk tv...tiba2 leh terlelap..tak penah2 tertido ptg...ni sah kes terlebih berkungfu kat dapur

Resepi Colek Daging Panggang, Shima27 MyR

daging batang pinang - dipotong kiub2 besar...lumurkan garam + kunyit + serbuk ketumbar = perap at least 30min
Bhn utk colek:
cili padi secukupnyer - dikisar (i bubuh 5-6 biji)
1-2 biji cili masak - dikisar
1 inchi belacan (dibakar) - dikisar
sos cili & tomato secukup rasa (utk pekatkan colek)
1 biji tomato - dicincang
1 labu bwg besar dicincang
daun coriander/ketumbar - dicincang
lemon juice secukup rasa (buleh jgak nak gantikan ngan air asam jawa pekat)
2 sudu besar nampla/minyak ikan
garam & gula secukup rasa
extra air masak (tuk kuah colek)
Cara-caranya :
daging yg telah diperap di panggang atas grill hingga masak ( i prefer medium)
sementara tuh, satukan bhn2 kisar dgn bhn2 lain dlm mangkuk...gaul sebati...adjust rasa & kepekatan colek...kalau cair sgt tambah lg sos cili & tomato..
hidang daging panggan dihiris nipis bersama colek...

Resepi Jelly Cendol, AlongRoz MyR

Bahan-bahan ( satu bekas sederhana )
1 peket Agar-agar (13g)
800ml Air
80g Gula Melaka (gula serbuk)
170g Gula
200g Cendul
350ml Susu Segar/Cair
150ml Santan
1 helai Daun Pandan
Cara-caranya :
Rebus 5g agar-agar dgn 400ml air & Daun pandan sampai agar-agar cair. Masukkan gula melaka & kacau sehingga larut. Buang daun pandan & tuang ke dlm acuan.
Rebus baki agar-agary & 400ml air & daun pandan sehingga agar-agar cair. Masukkan gula & kacau sehingga larut. Masukkan susu & santan. Buang daun pandan & masukkan cendul. Tuangkan ke atas lapisan gula melaka tadi.
Cucuk permukaan lapisan agar-agar yg pertama sebelum di tuangkan lapisan kedua supaya ianya tidak lekang apabila di potong.
Sejukkan di dlm peti ais sehingga beku.

Resepi : Cendol

2 cwn tepung beras
1 cawan tepung kanji
Sedikit garam
1 st air kapur
Pewarna hijau
9 cawan air (air blend daun pandan)

Cara-caranya :
Masak sampai pekat dan berkilat (sentiasa dikacau yer..) dan siapkan sejukkan sekejap. Tekan ler ngan acuan cendol....kita guna senduk biasa jek...tu yg jadik kemetot


Quote:
ct@kesum : br jek tepek resepi,kita pun blk m'sia nnt nk cari acuan cendol nih
k.jun : pokok pisang kita mmg subur InsyaAllah dis coming crismas
hana : tak ler rajin bebenor..tetiba angin lintang dtg terajin ler pulok
k.ct : br jek tepek resepi...nnt akak cuba eh..slmt bercendol di hjg minggu
k.za : en asben teragak nk makan cendol
k.hajar : hahaha apo raso cendol mkn ngan ikan masin???
along : nnt kita gi blog eh
azie : ko nyer manggis & rambutan tu lagi terliuq
fiza : nnt kita PM kat YM eh...


[<<  <  24  25  26  27  28  29  30  [31]  32  33  34  35  36  37  38  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net